73_26_transppijltjetransparantPROJECTEN

 

Software ontwikkeling end-of line tester & gantry systeem

Onze klant is een wereldwijde speler op gebied van testsystemen voor de automobiel industrie. Ze zijn een turnkey leverancier voor machine voor het testen van onder meer motoren, transmissies en turbo systemen en leveren eigen test software aan de automobiel industrie.

Projectomschrijving en uitdaging
Voor een eindklant in Almere die gespecialiseerd is in de productie van turbo’s heeft EXPRO engineering de vraag gekregen om de software ontwikkeling uit te voeren voor een end-of-line tester en een gantry systeem voor nieuw type BMW Turbos. Ons aandeel van de software ontwikkeling had een omvang van ongeveer 1700 uur.

Omvang, eisen en toegepaste oplossing
De besturing bestaat uit twee Mitsubishi SystemQ PLC’s met beide een HMI Touchscreen. De End-of-Line Tester heeft tevens een mobile-touchscreen panel. Beide PLC’s zijn een TCP-IP Netwerk gekoppeld (CC LINK) aan elkaar. Hierbij wordt op diverse plaatsen gebruikt van Mitsubishi Servo systemen die via PROFIBUS gekoppeld zijn aan de besturing. Tevens werd er gebruik gemaakt van Festo remote I/O ventielen. De installatie pakt volautomatisch turbo’s uit een ‘welding station’ (lasstation). En transporteert die turbo’s naar een end-of-line tester. Deze test de turbo en bepaalt of de turbo OK of NOK zijn door middel van een aantal testmethodes. Tevens kan er vanuit de bovenliggende systeem een aanvraag gedaan worden tot het testen van een referentie turbo. Deze zal vanuit en referentie positie opgepakt worden en in de turbo-tester gelegd worden. Turbo die gereed zijn worden uit de End-of-Line tester gehaald en automatisch getransporteerd naar een gereed product positie.

De besturingssoftware is opgezet volgens een modulaire standaard en geprogrammeerd in GX IEC Developer. De bewegingen van beide installaties zijn onderling via interlocks vergrendeld. Dit om bijvoorbeeld te voorkomen dat Turbo’s afgelegd worden terwijl er op die positie al een Turbo ligt.

De totale project omvang bestond uit het schrijven van de software voor beide PLC systemen en 3 HMI systemen. Dit is uitgevoerd op locatie bij EXPRO engineering. Daarna zijn beide projecten in bedrijf genomen op locatie in Bremen waarbij uiteindelijk ook de voorafname (FAT) heeft plaatsgevonden in samenwerking met de eindklant.

De uiteindelijke inbedrijfsname heeft EXPRO Engineering uitgevoerd in Almere waarbij deze machine software matig gekoppeld werd via CC LINK met het lasstation. Voor het inregelen van de diverse servo systemen is een handbediening geïmplementeerd waarbij de kalibratie en het inleren van de diverse assen vereenvoudigd werd.